Nya tider

Efter att min Mekko blev färdig har det varit ett litet vaccum. Jo, jag har stickat färdigt Grys hoodie och även färdigställt en döskallesjal men tempot har liksom kommit av sig.

Jag åkte till Skåningsmåla Mohair i lördags och frossade lite i Birgittas mohair/merinogarner. Här hade jag lite tur, de skulle åka på semester på söndagen så jag hade lika gärna kunnat bli utan garner.

Jag köpte 200 gr av ett 2-trådigt lacegarn i en ljusblå/ ljusgrön/ ljusgul färg som ska bli en kofta till mig. 200 gr är 1400 meter! Ett supertunt och mjukt garn som är lite hopplöst att sticka med tills man fått upp tekniken.

Mönstret är Birgittas eget och jag tror det kan bli bra. Jag funderar däremot på om jag ska göra en tröja istället för en kofta men har inte bestämt mig än…

Sen köpte jag 50 gr av ett ljusgrått mohair/merinogarn som ska bli en sjal till svägerskan. Modell har jag inte bestämt än men jag gillar både Lilac Wish Lace Shawl, Perles och Cheer me up! Svårt att välja, alla tre skulle passa svägerskan. Målet är att sjalen ska vara klar till kylan kommer i oktober nån gång.

I måndags var jag på biblioteket och lånade boken ”Ett år med stickning” av Debbie Bliss.
Jag föll pladask för väskan på framsidan! Men jag tyckte väskan såg lite liten ut så jag tog randningsidén och började på en egen variant. Den kommer att bli rund med virkad botten och en reglerbar axelrem.

Men mål ett är att bli färdig med Noras hoodie så att hon också kan mysa i en. Jag har halva kroppen och ärmarna kvar…

/a’Carîna

Lämna en kommentar